Choklad festivalen.

image14
Choklad festivalen i linköping gick av stapeln den 7/3 och fortsatte fram till idag. Johanna var det som tipsade mej och hon följde med mej o min lilla familj dit. Hundra spänn kostade det att få gå in om man var över 12 år. Ja vet inte var ja ska tycka, Dyrt eller lagom. Jag har ju inte något att jämföra med precis. Man gick igenom en stor båge med bruna balonger (har alldrig sett bruna ballonger förut) och så var man inne bland alla bord översållade med choklad. Choklad med världens starkaste öl, vit choklad med smultron, Choklad med citron och lakris smak. Massor att välja på och det flesta rätt så skit dyrt. Man kan ju dock smaka då dom små sakerna och sedan gå iväg med ett jättedyrt smakprov i munnen, Som föresten inte smakade mycket bättre än någon annan ljus eller mörk choklad man smakat.
Jag och johanna fann några små favorit ställen snabbt, T ex. Ett litet hörn där en chokladfontän stog och man fick gratis frukt o kex med choklad på, eller ett litet stånd som det fanns en choklad med kanel smak. Smarr. Jag hittade också ett choklad te som luktade himmelskt men var svindyrt, 160 spänn för 250 gram. Jag hade inte så mkt pengar så jag kunde inte köpa.
Efter att ha gått ca 5 varv runt utan att köpt nått och bara provsmakat allt så fick vi köpa glass ifrån ben & Jerrys. Jag tog en kula med brownies och en med kakdeg. 
Efter glassen kom vi fram till att det skulle kännas rätt surt om vi gik ut ifrån mässan tomhänta, så vi köpte en varsin chokladklubba för 12 spänn som man ska röra ner i varm mjölk. Jag gav en hundring till kasörskan och fick tillbaka en liten härva pengar och drog mej ut ifrån gruppen människor som trängdes för att smaka o titta. Något surt det kändes när jag räknade pengarna och upptäkte att jag fått tillbaka för lite och var tvungen att tränga mig tillbaka för att få rätt antal kronor i handen. Hon tittade surt på mej innan ja fick tillbaka pengarna och muttrade nått om att ja va snål. Det var ju en trevligt prick tänkte jag.

Lite småsur som jag blev gick vi bort till chokladfontänen och hittade mamma och mikael. Jag fick ett vaniljkex med choklad på för att sedan bli intervjuad av en nyfiken reporter ifrån Corren. Alltid kul med lite publicitet. Han frågade lite frågor om vad jag hade smakat på innan och vad kexet smakade. Gott sa jag med kex i munnen. Efter det tog han porträtt foto och frågade om inte jag, Johanna och min lillasyster kunde ta ett nytt kex med choklad på så att han kunde ta kort på när alla tre åt . Ett till kex säger man inte nej till så vi ställde upp och blev fotade igen. Jag blir ofta superdålig på foto så vi får se om dom vill ha med mej i tidningen.
Gladare i hågen gick jag och Johanna vidare till ett litet chokladstånd med nya smaker. Jag fastnade för en chilismak som jag senare också köpte, dyrt med 50 spänn för 100 gram men det är en choklad som kommer räcka väldigt länge eftersom att den har stark eftersmak så man kan inte äta så mycket i taget.
Annat än hård choklad så köpte både jag och johanna en varsin kopp med varmchoklad för 5 spänn, inte oboy och inte smält choklad men någon blandning av båda på nått sätt. Gott var det iallafall. När vi träffade på mamma o mike igen upptäckt jag att  hon har en påse i handen, jag tjuvkikade lite och i påsen ligger en burk med choklad te. *Lycka

Det var både roligt och gott att vara där så ja ska försöka att komma dit nästa år också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0